Jak zyskać dodatkową godzinę (lub więcej) czasu dziennie – 15 sposobów

jak zyskać czas
Dowiedz się jak zyskać dodatkową godzinę czasu dziennie

Mówi się że nasz czas nie jest z gumy. Doba wszystkich ludzi trwa dokładnie tyle samo czasu, a mimo to niektórzy nie osiągają niczego, a inni mają większe osiągnięcia niż można by sobie wymarzyć – sprzedają swoje produkty na całym świecie, zakładają własną sieć restauracji albo oferują miejsca na loty na orbitę okołoziemską. Czytałem ostatnio o badaniach, z których wynika, że w Stanach Zjednoczonych w 2010 roku jeden procent najbogatszych obywateli odpowiadał za 65 procent dochodu narodowego brutto. W 2016 roku jeden procent najzamożniejszych ludzi na świecie będzie posiadał ponad połowę światowego majątku. Dlaczego tak zwani „ludzie sukcesu” mają tak dużą przewagę? Czynników oczywiście jest wiele i można by wymieniać je w nieskończoność, ale ja chcę skupić się na tym, że oni pracują nie tylko często znacznie ciężej, ale też bardziej efektywnie niż inni. W praktyce oznacza to, że nie tylko wykonują efektywniej swoją pracę, ale też przeznaczają mniej czasu i energii na nieefektywne działania, a zaoszczędzony czas przeznaczają na dalszą pracę lub odpoczynek.

Poniżej znajdziesz sposoby na zaoszczędzenie dużej ilości czasu – co najmniej jednej godziny dziennie. Może Ci się wydawać, że to niewiele, ale zdecydowanie tak nie jest. Jedna zaoszczędzona godzina dziennie to 365 godzin rocznie, co daje 15 dodatkowych dni w roku (a właściwie - zakładając że jesteśmy aktywni 12 godzin dziennie – dodatkowy miesiąc co roku). A można zaoszczędzić jeszcze więcej czasu i wcale nie jest to takie trudne. Ja sam w prosty sposób zaoszczędziłem 100 godzin czyli średnio ponad 3 godziny dziennie w ostatnim miesiącu. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Chciałbyś mieć dodatkowy miesiąc lub kilka dodatkowych miesięcy każdego roku? Jeśli tak to czytaj dalej.

15 sposobów na zaoszczędzenie co najmniej godziny dziennie:

1. Przestań oglądać telewizję. Kiedy ostatnio oglądałeś w telewizji jakiś naprawdę ciekawy program? Może trafić się tam coś interesującego raz na jakiś czas, ale generalnie ramówka składa się z programów, których nie warto oglądać, przepełniona jest słabej jakości serialami i odtwarzanymi po trzydzieści razy filmami sprzed dziesięciu lat. Według danych Nielsen Audience Measurement Polacy w 2013 roku spędzali przez telewizorem średnio 4 godziny i 7 minut dziennie. W czasie gdy ty oglądasz show z rolnikami skaczącymi do wody, ktoś inny zarabia kolejne 100 złotych, a jeszcze inna osoba układa biznesplan z zamiarem założenia firmy, która w ciągu kilku kolejnych lat przyniesie jej milionowe zyski.

2. Kiedy tylko to możliwe, to rób kilka rzeczy naraz. Co prawda multizadaniowość jest mitem i często bywa nieskuteczna, ale istnieją sposoby na takie jej wykorzystanie, żeby zwiększyć efektywność zamiast ją obniżać. Dobrym przykładem jest jednoczesne wykonywanie codziennych czynności (na przykład sprzątanie, gotowanie czy bieganie) i słuchanie podcastów lub audiobooków – opisałem tą koncepcję w tym artykule [klik!]. Zajrzyj tam koniecznie, bo opublikowałem tam również listę 40 godzin posegregowanych tematycznie podcastów i prelekcji- najlepszych spośród tych, których miałem okazję słuchać.

3. Ogranicz picie alkoholu. Jest coś takiego jak „whiskey diet” –  dzięki niej tracisz trzy dni w jeden tydzień. I chociaż to tylko całkiem niezły żart, to jest w nim dużo prawdy. Nadmiar wypitego alkoholu sprawia, że nie jesteś w stanie funkcjonować następnego dnia na pełnych obrotach. Alkohol także wypłukuje magnez z mózgu, odwadnia organizm, zaburza funkcjonowanie poszczególnych ośrodków w mózgu, obniża poziom testosteronu, niszczy wątrobę i trzustkę. Niekoniecznie nawet masz od razu całkowicie przestać pić, ale jeśli już to robisz, to rób to niezbyt często i dla przyjemności, a nie po to żeby się upić, oraz zadbaj o to żeby uzupełnić jak najszybciej straty w organizmie.

4. Kiedy masz zamiar wyjść z domu, to postaraj się spotkać z możliwie największą grupą przyjaciół i znajomych. Być może nie masz czasu, żeby spotykać się z każdym z siedmiu swoich przyjaciół z osobna raz w tygodniu (bo wtedy masz zajęte wszystkie popołudnia w każdym tygodniu), ale powinieneś znaleźć czas na to żeby spotkać się z kilkoma z nich tego samego dnia. Tim Ferriss poszedł nawet jeszcze dalej i raz w tygodniu (zawsze tego samego dnia, o stałej porze) organizuje obiad, na który zaprasza wszystkich swoich najlepszych znajomych. Dzięki temu ma możliwość regularnie się z nimi spotkać i utrzymywać ważne dla niego relacje, poświęcając na to jedynie jedno popołudnie każdego tygodnia.

5. Zaplanuj każdy dzień już poprzedniego dnia przed położeniem się spać (a nie z samego rana). Dzięki temu po tym jak się obudzisz nie będziesz zastanawiał się co i w jakiej kolejności zrobić, tylko będziesz miał jasny i konkretny plan do zrealizowania.

6. Spomiędzy swoich zadań, rzeczy które masz zrobić danego dnia, wybierz najważniejsze i zrób je jako pierwsze. Nie wystarczy samo wypisanie zadań, trzeba również określić ich priorytet. W przeciwnym wypadku będziesz w pierwszym rzędzie wykonywał nie te zadania, które są najważniejsze, ale te które są najprostsze do wykonania.

7. Nie zaglądaj do swojego smartfona co kilka minut. Wiesz, że jedna osoba robi to średnio 221 razy dziennie? [link]. Jeśli nie wykonujesz zawodu, w którym niezbędny jest szybki czas reakcji (nie jesteś na przykład managerem zespołu albo nie nazywasz się Michał Sadowski), to nie jest ci to potrzebne. Najlepiej w ogóle wyłącz powiadomienia.

8. Nie zaglądaj na maila częściej niż dwa-trzy razy dziennie (znów – jeśli nie wykonujesz zawodu w którym częste zaglądanie na maila jest ważne).

9. Zrób dokładnie to samo z kontami na Twitterze, Facebooku, Instagramie czy Snapchacie. Ostatnio zacząłem jeszcze zwiększać zakres swojej diety informacyjnej i zrobiłem to do tego stopnia, że kilka razy przez kilka dni w ogóle nie wchodziłem na swoje konta na serwisach społecznościowych. Efekty? Nie ominęło mnie absolutnie nic, a przejrzenie wszystkich powiadomień po kilku dniach za każdym razem zajmowało mi mniej niż pół godziny. To ogromna oszczędność czasu.

10. Ogranicz czas spędzany przy grach komputerowych. Nie mówię o grach posiadających określoną fabułę w rodzaju Wiedźmina, które można przejść w ciągu kilkudziesięciu godzin, ale o tych których właściwie nie da się przejść, bo polegają na wiecznym nabijaniu kolejnych poziomów czy punktów. Nie ma z nich żadnego zysku (nawet wrażeń wizualnych, bo są z reguły dość proste i schematyczne), a z biegiem czasu granie w nie staje się w coraz mniejszym stopniu przyjemnością, a w coraz większym stopniu obowiązkiem. Nie warto – mówię to z perspektywy osoby, która w przeszłości spędziła setki godzin przy MMORPG.

11. Poczytaj o fazach snu i o tym jak nastawić budzik żeby spać krócej i obudzić się wypoczętym. Generalnie zasada jest taka, że najlepsza pora do obudzenia się występuje średnio co półtorej godziny – a więc odpowiednio po 1,5 godziny, 3 godzinach, 4,5 godziny, 6 godzinach, 7,5 godziny lub 9 godzinach snu. Obudź się po 7,5 godzinach snu, a gwarantuję ci że będziesz bardziej wypoczęty niż gdybyś spał pół godziny dłużej.

12. Wstań z łóżka od razu po tym jak się obudzisz. Leżenie w łóżku przez kilkadziesiąt minut oprócz tego że zabierze ci czas, to sprawi też że będziesz bardziej ospały.

13. Po tym jak wstaniesz z łóżka od razu przewietrz mieszkanie oraz napij się szklanki wody z cytryną (lub z miodem i cytryną). Ważne jest żeby nawodnić organizm po tym jak nie piłeś niczego przez około osiem godzin – im szybciej to zrobisz, tym szybciej wejdziesz na pełne obroty.

14. Pierwsze pół godziny dnia przeznacz dla siebie, na poranne rutynowe zadania. Możesz na przykład medytować, wziąć zimny prysznic lub przebiec kilka kilometrów. To sprawi że rozpoczniesz każdy dzień w lepszym nastroju, zwłaszcza że wtedy będziesz się budził nie dlatego że musisz (bo na przykład musisz wychodzić do pracy), ale po to żeby zrobić coś co sprawia ci przyjemność.

15. Przygotuj miejsce pracy w którym nikt i nic nie będzie odrywało cię od zajęć. Kiedy wybijesz się z rytmu pracy, to bardzo trudno jest do niego wrócić, jest to czasochłonne (trwa nawet pół godziny). Wycisz wszystkie urządzenia, wyłącz powiadomienia. Jeśli nie masz warunków do pracy w domu (bo na przykład dzielisz pokój z kilkoma osobami), to wtedy możesz nawet „wynająć biurko” czyli skorzystać z coworkingu - są miejsca, w których możesz wynająć miejsce pracy, żeby pracować tam w spokoju i być bardziej wydajnym.

Jak widzisz można zrobić bardzo dużo żeby zyskać bardzo dużo czasu. Jeśli nie oszczędzasz czasu w żaden z tych sposobów lub wykorzystujesz tylko kilka z nich, to najzwyczajniej w świecie marnujesz swój potencjał. Pomyśl o tym – jak dużo mógłbyś zrobić, gdybyś miał godzinę lub kilka godzin dziennie więcej?